Genomförda provningar

The Dalmore-Presentation

med

Mikael Lundén

 Interbrands Nordic

 

Brand Ambassador / Key Account Manager

 

Känd som ”Mr Whisky” i hela dryckesbranschen är Mikael Lundén en uppskattad guide för er som är intresserade av exklusiv whisky som investering eller söker unika upplevelser. Hos Interbrands ansvarar han för att informera och utbilda kunder om företagets produkter.

 

 

Mikaels uppväxt var lika omväxlande som hans yrkesliv blev då faderns karriär tog familjen från Halmstad till Bollnäs, Sundsvall och slutligen till Malmö.

– Pappas kusin gifte sig med en italienare som drev cocktail-barerna på passagerar-fartygen mellan Sverige (Malmö) och Tyskland. Här arbetade Mikael på sommarloven och började redan som 14-åring. Preppa citronjuice, skiva citroner, putsa flaskor, koka sockerlag, picka bär, hämta is och förbereda allt

i barerna innan barmästarna gick på sina pass var Mikaels uppgifter. Att lära sig bar-arbetet utan och innan var självklart en utmärkt skola och inom några år var han själv fullfjädrad Barmästare och kom att sätta många renommerade krogar på meritlistan. Sin formella utbildning fick Mikael i Göteborg

där han läste hotell- och restaurangekonomi, ett samarbetsprojekt med hotellskolan i Schweiz. – Efter det blev jag restaurangchef på hotell Gothia i

Göteborg. En härlig period då det var 80-tal, staden pulserade och verkligen började utvecklas som nöjes-metropol.

1989 sökte en vin- och spritagentur en ansvarig att utveckla företagets restaurangkunder samt tax-freemarknaden. Mikael träffade ägaren, fick jobbet

och har varit i branschen sedan dess. För att lyckas i importörsledet så bör du förstå vikten av att bygga varumärken vilket blivit en av Mikaels nycklar till framgång. Ett av de fenomen som han har på sitt samvete är Galliano Hot Shot - eran som började i svenska fjällen och spred sig över Världen.

– Det går inte att beskriva i ord vilken framgång det blev. Den varade i fem år och vi ökade från 700 liter Galliano per år i Sverige och ”peakade” med

drygt 400 000 liter, oslagbart! Bl.a. producerade vi en ”promotion-film”, där jag blandar hot shot’s i fjäll-miljö, som vann första pris på en reklamfilmsfestival i Italien. Varmt, kallt och en bomullstuss av grädde!

– Till Skottland åkte jag första gången 1990 och kom snabbt till insikt att jag måste få ut Whisky-budskapet till våra kunder.

All denna historik och tradition var något ”nytt” och behövde kommuniceras

– Jag arbetade extremt aktivt med varumärkes-byggande och förstod allt mer hur viktig produkt-kunskap var, vilket ofta saknades i restaurang-ledet och

ledde till att jag började med att utbilda personal på plats, jag föreläste på restaurang-skolor och höll bland annat några av de första professionella

whisky-utbildningarna i landet.  Mikael skrattar när han beskriver hur han med blädderblocket under ena armen och en karta över Skottland under den andra, reste runt i Sverige på 90-talet och mässade om whisky. Då var utbudet knapert men det skulle snart explodera. Snart var Mikael ”Famous-Micke” med hela branschen och kopplades till whisky var han än kom.

– Vid denna tid rådde det en ”nybyggar-glädje” i branschen som jag fick ta del av då jag var en av få som var ute och utbildade. Jag åkte till Skottland,

Frankrike, Italien och andra länder med kunder och skapade därigenom många ambassadörer.
Efter ett kort avbräck i karriären då Mikael drev Golfkrogen i Halmstad, Tylösand, stötte han ihop med Michael Zachrisson. Mikael och Michael hade tidigare varit ”goda konkurrenter ”och då Lundén längtade tillbaka till dryckes-importledet blev han rekryterad till Tegnér Hermansson där Zachrisson var VD. Nu låg Interbrands Nordic redan i startgroparna och under tre år hade Mikael två visitkort – ett för Tegnér och ett för Interbrands. Sedan 2011 är

det dock Interbrands som gäller fullt ut för Mikael. En fantastisk portfölj med dess mix av spännande varumärken fällde avgörandet.
– Just det internationella tänket och den pan-nordiska portföljen är oslagbara parametrar. Jag hade dessutom väldigt bra kontakter inom Whyte & Mackay

vilket förenklade beslutet.

Mikael beskriver Interbrands personal som en intressant blandning av egenskaper och kompetens. Detta i kombination med den kvalitativa portföljen är

grundstommen till framgången idag.

Mikaels roll i organisationen är huvudsakligen som Brand Ambassador, där han coachar och utbildar företagets återförsäljare samt externa kunder

– B2B, Whiskyklubbar m.fl. Han är med andra ord företagets språkrör gällande Interbrands produkter.
– Jag förmedlar dagligen budskapen och historierna bakom ex vis. The Dalmore och Jura men även våra övriga starka varumärken såsom

Angostura Rhum, Hine Cognac, Patrón Tequila, Greenall’s Gin, Russian Standard, Champagne Jacquart m.fl.

Mikael arbetar även med Whisky i Investeringssyfte. De senaste åren har några få producenter verkligen fått luft under vingarna och är idag

ett av de mest intressanta alternativen till placering/investering vilket slår både guld, ädelstenar och inte minst aktier i värdeökning.