Genomförda provningar

Malt of Scottland och Skånska spritfabriken 26 oktober

 

Skånska spritfabriken är ett familjeföretag med en bakgrund inom vinbranschen och Moët Hennessey. Idag finns man i Skåne, utanför Lund där man inom kort kommer att bygga upp en spritfabrik och ett besökscentrum med provsmakning.

 

Detta är Skånska Spritfabriken.

De har sedan 2009 tillverkat äppelbrandy av enbart skånska äpplen. Under 2012 har även Pommeau och Whisky lagts till och under 2016 även Gin. Deras målsättning är att med råvaror från Skåne och en beprövad metod från Frankrike vidareutveckla så bra produkter som möjligt. De har provat ett flertal olika framställningsmetoder och råvaror för att komma fram till de recept de i dag använder. http://spritfabriken.com/

 

Under Jan Rothman:s insprerande ledning fick vi insikten i vad man kan åstadkomma med kreativa ideer, skånska råvaror och mycket drivkraft.

Via provade :

2 typer av Gin, 2 typer av Äppelrandy samt en whisky  det var:

1. 'Ä' - First batch. First Batch är äppelbrandy lagrad på primärt nya franska ekfat ger en distinkt smak av äpplen från Österlen.

2. 'Ä' - Doublewood. Doublewood är äppelbrandy lagrad på franska ekfat men primärt på sherryfat (oloroso) under 4 år

3. 'G' - Gin. G' - Gin har massor av smak och arom som utmanar de allra bästa i sin kategori.

4. Gin som varit lagrad i begagnade äppelbrandy fat

5. 'W' - Single Malt Whisky.  Gjord av skånsk malt på traditionellt vis, men destillerad i vår pot still där vi även bränner äppelbrandy. En elegant, orökt. 

En i mitt tycke imponerande whisky med tanke på ålder, 3 år

 

Med mig vid rodret lät vi oss väl smaka 4 st Malt of Scottland:

 

6. MOS Cask 15012 2000-2015 52,9% Glengoyne

7. MOS Cask 15039 2004-2015 51,9% Springbank

8. MOS Cask 15010 2004-2015 55,5% Bruichladdich

9. MOS Cask 11007 1998-2011 52,5 % Laphraoig 

Enligt mig är Malt of Scottland en av dom bästa oberoende tapparna vilket många av kvällens deltagare häll med om