Genomförda provningar

21Maj LYX Provning!

Listan byggs på efter hand

 

1.    The Glan Denny

Dumbarton Distillery 1964 Single Grain

2.Glenbridge 40 years old

press release suggesting a value of £300

(the price of a Glenfarclas 40 year old)

and the tasting notes are suspiciously similar

3. Glenturret 35 years cask nr 12/1705, 1977-2012 48,3%

4.Tomatin 1962 Part Nan Angelen 26,5%

5.GlenDronach 31YO Cask 1040, 1978-2010, 51,2%

6.Rökbehovet löses med klubbtappningen:

Portvinslagrad Lagavulin by Kopparverket Society 57,4%

mmmm...............

Kommentarer från deltagare

 

Det är onsdag 21/5 och dags för lyxprovning. Solen strålar från en klarblå himmel och det är varmt redan innan vi börjat. När man kommer in kan man känna dofterna från det som ska bli säsongens höjdpunkt. Förväntningarna stiger från de 29 som masat sig hit.

Bo-Göran säger att idag ska jag inte prata så mycket utan sitta ner och njuta tillsammans med er. Jo, jo tro det den som vill men är man certifierad tutor så är man!

Först informerar han lite om nya sorter som släpps inom kort. Sen börjar vi.
Efter en 46-årig grain whisky i första glaset som smakar mums är den vanliga frågan hur ska detta sluta med en etta som håller sån klass?

Jodå, vi kom igenom med många mmm, oh och oj och när vi samlade ihop oss visade det sig att de flesta var överens om att glas nr 5 med en 31-årig Glen Dronach vann kvällens drabbning. Men jag skulle utan vidare kunna svälja vilken som helst av de andra fem fler gånger. Även om jag tycker att alla provningar är lyxprovningar så var denna snäppet bättre.

Tack snälla tutor för ditt engagemang. Vi kommer gärna tillbaks till höstens provningar och vi hoppas att vi blir ännu fler i Koppargrytan när det är dags för nästa säsong.

Tjejer vart har ni tagit vägen? Vi var bara fyra senast.

Några funderingar från en stammis
Karin