Genomförda provningar

Säsongsavslutning

 
Då var whisky provningarna för vår säsongen avslutad men.... vilken avslutning Vi hade för första gången en referens whisky i Balvenie duble wood, detta för att kunna känna skillnaden mot vad som komma skulle under kvällen. I vanlig ordning höll jag ett föredrag , denna kväll handla det om den gemensamma nämnaren i dagens whisky Duncan Taylor & Co. En av de mest intressanta av alla oberoende buteljerare i whisky världen. De trycker ut cirka 200 buteljeringar årligen, många av dem är sådana rariteter att samlarna får gåshud. Duncan Taylor har nämligen ett av världens största lager av idel, ädel samlar whisky.
 
För att få till en värdig avslutning hade jag varit och nallat från översta hyllan i min samling.
Vi provade följande whisky: Balvenie duble wood Black Bull 40yo Blended Scotch Whisky 41,9% alc Batch 2 Glenlivet 40 yo 42,3% Duncan Taylor Pererless Glenrothes Age 41 yo 43.0% Duncan Taylor Pererless Range Glenfarclas Age 42 yo 45.2% Duncan Taylor Pererless Range Glen Grant Age 40 yo 51.50% Duncan Taylor Pererless Range
 
Resultatet för kvällen blev: 1:a blev Glen Grant 2:a blev Glenfarclas 3:a blev Glenlivet 4:a blev Glenrothes
5:a blev kvällens blended Black Bull , denna blev i tidningen whisky magazine nyligen utsedd till bästa lansering !!! och bland annat 90 poäng från SergeWhisky Fun som beskrev det som "... ett av de färskaste gamla blended jag smakat .. och denna kom näst sist på våran provning, undra om inte medlemmarna i klubben börjar bli kräsna ??
mv / Bo Göran